Se alla

Kan parkeringsavgifter vara något bra som ökar människors frihet?

Torsdag 27 april 2017

Stockholmsregionen växer och det är bra. Det gynnar hela Sveriges tillväxt, men det medför även en del utmaningar. En sådan utmaning är att se till att rätt bil parkerar på rätt parkeringsplats.

Bilen var en av 1900-talets stora frihetsreformer. Att kunna ta bilen och åka vart man ville – vilken frihet! Att det sedan också var gratis att ställa ifrån sig bilen och parkera när man var framme, oavsett var man befann sig var ju dessutom också en självklarhet. Men i takt med att allt fler skaffat bil och att vi har blivit allt fler som bor i Stockholmsregionen så har det uppstått en del problem.

 

Bilar som står på fel plats

Även om det finns långt många fler parkeringsplatser än det finns bilar är konkurrensen om platserna hård eftersom många vill stå på samma plats samtidigt. Är platsen dessutom gratis så spelar det inte så stor roll om den egentligen är tänkt för boende, besökare, infartsparkerare eller arbetsplatsparkerare. Alla parkerar där oavsett ärende för att få livspusslet att gå ihop.

Detta gör att många bilar står på fel plats. Infartsparkeringen i Huddinge centrum används till exempel både som boendeparkering och arbetsplatsparkering, vilket gör att parkeringen redan är full när infartsparkerarna kommer på morgonen. Längs våra villagator där det egentligen är tänkt att vara tillfällig parkering (som exempelvis besöksparkering) är det många som infartsparkerar, vilket gör att det är svårt att ta sig fram i dessa områden och svårt att hitta parkering för dem som ska hämta sina barn hos en kompis, ha gäster på besök eller för hemtjänsten.

Samtidigt står boendeparkeringar tomma då man hellre står gratis på gatan än betalar en månadsavgift på några hundra för att få en egen parkeringsplats. Många bilar har helt enkelt hamnat på fel plats, vilket begränsar livet och livspusslet för alla dem som var tänkta att ha nytta av de där parkeringarna.

 

Hur gör andra kommuner med parkeringsavgifter?

Vi i Huddinge är inte ensamma om detta problem. De flesta kommunerna runt omkring oss har samma problem och där har de löst det genom att införa parkeringsavgifter på sina gator och allmänna parkeringsplatser. Detta gör att Huddinge nu, med våra spårstationer, är väldigt attraktivt för dem som vill fortsätta att parkera gratis vilket gör att problemen ökar.

Det är vanligt att boende kring spårstationerna i Huddinge hör av sig till mig för att de inte kommer ut från sin egen tomt eftersom de blivit inparkerade av infartsparkerare som står på gatan utanför. Föräldrar vittnar om att de inte vill släppa sina barn själva till skolan på grund av att det på den lugna villagatan kör runt bilar, varv efter varv, på jakt efter gratis p-plats när barnen ska gå till skolan.

Därför behöver vi även i Huddinge, likt de andra kommunerna, göra något åt saken. Vi kommer därför att på försök införa parkeringsavgifter på gator och allmän platsmark. Avsikten är att styra rätt bil till rätt parkeringsplats. Besöksparkering kommer att fortsätta uppmuntras genom att de två första timmarna är gratis, medan den som vill stå längre tid får betala för sig (10 kronor per timme). Personer med parkeringstillstånd för rörelsehindrade kommer att parkera gratis, likaså motorcyklar utan sidovagn och mopeder.

Försöket kommer genomföras i centrala Huddinge och Stuvsta inom en radie på cirka 600 meter från spårstationerna och kommer att pågå under tolv månader och utvärderas under tiden. Det ska vara enkelt att betala parkeringsavgiften och de pengar som kommer in via avgifterna kommer att användas till investeringar i systemet (betalningssystem och liknande) men även till att ha parkeringsvakter som ser till att parkering sker på rätt sätt så att Huddingebor inte blir inparkerade på sina tomter eller att bilar står på sätt som inte är trafiksäkert.

 

Fler infartsparkeringar

Antalet infartsparkeringar kommer att öka genom att det införs koppling till SL-kortet på infartsparkeringarna i centrala Huddinge (precis som vi redan har i Stuvsta, Skogås och Trångsund). Parkeringen vid Fullersta bio kommer att regleras om så att även den går att parkera längre tid på även om det inte blir en regelrätt infartsparkering. Och sist men inte minst så kommer antalet platser på de befintliga infartsparkeringarna i centrala Huddinge att utökas.

Faller försöket väl ut kan det utökas till större områden eller fler delar av kommunen där liknande problem finns och då kommer även möjligheten att utöka infartsparkeringarna i dessa områden ses över.

 

Frihet istället för kaos

Flera kommuner som infört parkeringsavgifter vittnar om att det har gjort det betydligt enklare för dem som är beroende av bilen att faktiskt hitta en parkeringsplats när de behöver en och jag hoppas på att det ska bli likadant i Huddinge.

Vi bygger ut kollektivtrafiken och cykelvägarna för att fler som möjlighet ska få friheten att kunna välja bort bilen. Men då gäller det att även de som faktiskt är beroende av bilen ska ha frihet att forma sin egen vardag. Bilen var en av 1900-talets stora frihetsreformer och om den frihet som bilen ger faktiskt ska vara på riktigt måste man kunna få ut bilen från sin tomt utan att vara inparkerad, kunna hitta en parkeringsplats utan att köra varv efter varv i ett villaområde och föräldrar måste kunna våga släppa iväg sina barn till skolan. Därför tror jag på det här försöket. Mindre kaos och mera frihet.

Malin Danielsson (L)
Kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor