Journal på nätet – för smidighet, delaktighet och förtroende

Tisdag 10 maj 2016

Medicin Liberalerna Huddinge

Snart är det dags också för Stockholms läns landsting att ge patienterna tillgång till sin egna medicinska information via journal på nätet. Det är en fråga som Liberalerna och vårt innovationslandstingsråd, Daniel Forslund, arbetat hårt för under lång tid och vinsterna är stora, både för patienter och för vårdgivaren. Till hösten börjar olika vårdgivare ansluta sig och i slutet av 2017 kommer det fungera hos de allra flesta oavsett hur och var du möter vården.

För de allra flesta av oss kanske det inte är en större grej. För andra är det jätteviktigt. Det kan till exempel handla om att man behöver journalen för att föra information till försäkringsbolag eller mellan vårdgivare som inte har tillgång till något av de vanligaste systemen eller som är i ett annat län. Det kan vara så att man inte förstått eller kommer ihåg vad läkaren sa när man träffades och man vill dubbelkolla för att göra rätt. Det kan också handla om att man inte känt förtroende för sin vårdgivare och vill veta vad hen egentligen skrivit. Anledningarna skiljer sig åt men oavsett så är det idag en rätt omständlig process där du behöver begära utdrag ur journalen vilket sedan ska godkännas och hanteras.

För mig och för oss liberaler är det en besynnerlig hantering som både kostar dig och vårdgivaren onödigt arbete och tid. Det är dig det handlar om och då borde det vara självklart att du, om du vill, på ett smidigt sätt har rätt att ta del av det som står om ditt tillstånd, eller hur? Det är dig det handlar om och för oss är det självklart att du ska ha rätt till den information som handlar om dig.

Själv är jag lite extra glad att också patienterna som mår psykiskt dåligt och får sin vård via psykiatrin kommer ha tillgång till sin journal. För mig handlar det först och främst om att människor ska ges samma möjligheter till delaktighet och information oavsett om de har en kroppslig eller psykisk sjukdom.  Men det handlar också om att samtalet och förtroendet för vårdgivaren kan vara det som avgör om behandlingen går bra eller inte. Med ökad transparens och möjlighet att själv se efter vad som skrivits om en tror jag att förutsättningarna för transparens ökar.

Rent praktiskt kommer du att komma åt din journal genom säker inloggning med BankID via e-tjänsterna på www.1177.se som du kan nå genom din dator, din platta eller mobil. Senast från och med halvårsskiftet nästa år siktar vi på att du också ska kunna se vilken vårdpersonal som öppnat och läst din journal vilket också är en tjänst som många efterfrågat. Fram till dess kan du förstås också begära ut åtkomstloggen där den informationen framgår genom att begära ut den på det gamla vanliga sättet i pappersform.

Jesscia test
Jessica Ericsson (L)
Landstingspolitiker och ordförande i beredningen för folkhälsa och psykiatri

Daniel Forslund berättar om journal på nätet i DN på http://www.dn.se/sthlm/snart-kan-du-lasa-din-sjukjournal-pa-natet/ och Anna Starbrink skriver om det på sin blogg: http://annastarbrink.se/antligen-journal-via-natet/