Interpellation med frågor kring agerandet av företrädare för Folkets hus

Måndag 18 april 2016

De senaste månaderna har vi i media kunnat följa en konflikt som pågått mellan företrädare för Folkets hus föreningen (FHF), restauratören Folkes och Huge fastigheter. Företrädare för FHF, som också är förtroendevalda för Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har polisanmälts för stölder av inventarier som tillhör Huge i aktuell lokal. Restauratören Folkes upplever att de utsatts för förtal och trakasserier. Vidare har det, i media, framhållits att företrädare för FHF stulit konst tillhörande Huge, kedjat fast en skylift vid entrén till lokalerna, stulit fjärrkontrollen till läktaren samt veven till dragspelsväggen i lokalen i syfte att förhindra Folkes dagliga verksamhet samt uppgivit en felaktig inventarielista.

Med anledning av ovanstående vill jag fråga dig;

1. Eftersom det finns ett begränsat utrymme i media; vad är det egentligen som har hänt?

2. Mot bakgrund av som är känt – känner du förtroende för att personer som är föremål för polisanmälan av Huge också utgör en del av dess styrelse?

3. Kommer Huge, med anledning av ovanstående, vidta några särskilda åtgärder för att säkerställa att en eventuell intressekonflikt kan undvikas?

Bo Källström, Liberalerna

Anmärkning: Svar på interpellationen och diskussion kommer att ske vid nästa möte med kommunfullmäktige den 9 maj.