Se alla

Hur bygga skolor?

Tisdag 28 februari 2023

Grundskolenämnden i Huddinge har i dagarna antagit ett funktionsprogram för grundskolor. Idéen med ett funktionsprogram är att inte uppfinna hjulet på nytt varje gång kommunen ska bygga en skola och att ge arkitekter, projektörer med mera de ramar som gäller för hur en skola i Huddinge ska fungera.

Arbetet med framtagandet av ett funktionsprogram påbörjades under Liberalernas tid vid makten så innehållet var ingen överraskning och det är ett bra funktionsprogram.

Vi kan dock sakna resonemang kring ekonomi. Vi vill att så mycket som möjligt av skolpengen ska direkt ut till klassrummet i form av fler lärare och/eller moderna läromedel. Vi vill inte att skolpengen ska dräneras på grund av vi byggt för dyra skolor med alltför höga drifts- och kapitalkostnader. Eftersom funktionsprogrammet kommer att användas av arkitekter och byggherrar så gäller det att vi som kommun sätter ner fötterna för vad som är gott nog.

Näst efter personal så är lokaler och anläggningar Huddinge kommuns största utgiftspost. Då gäller det vi är så effektiva och uppfinningsrika som möjligt när vi bygger, bygger till och bygger om. Varför ska en skola stå tom och öde när skoldagen är slut? I Huddinge finns många föreningar av alla de slag som behöver tillgång till lokaler för möten och verksamhet. Förutom det uppenbara att idrottslivet utnyttjar idrottshallen så finns det fler sätt som vår gemensamma egendom kan brukas. Exempelvis borde slöjdsalar, bildsalar och musiksalar kunna användas av föreningsliv och kulturskola. De mötesrum som beskrivs i funktionsprogrammet kan med fördel användas föreningsliv och lokalsamhälle efter skoldagens slut. Det enda som krävs är egentligen att vi tänker till när vi bygger så att de här utrymmena ligger längs in i skolan.

För att skolan ska bli så bra som möjligt så behöver lärarna involveras tidigt i projekten. Det går inte att ta vilket klassrum som helst och göra en musiksal av det. Visserligen är skyddsombuden med redan från start men det är för mycket begärt att de ska känna till vad som kännetecknar en bra bildsal.

I funktionsprogrammet beskrivs behovet av små och stora möteslokaler. Däremot saknas beskrivning av behovet av att kunna arbeta ostört, såväl för elever som personal. Även lärare ska ha möjligheten att kunna dra sig tillbaka för att kunna arbeta ostört med planering etc.

Slutligen, nu måste Huddinge kommun ta tag i frågan om idrottshallars utnyttjandegrad. Idag finns det ett stort behov av fler idrottshallstider. Vid 3-4 tiden på eftermiddagen kommer de första unga idrottarna till våra idrottshallar men de får inte komma in eftersom skolorna – än så länge – har exklusiv rätt till idrottshallarna mellan 8:00-17:00 vare sig de utnyttjar tiden eller inte.

Inte heller kan pensionärer kan utnyttja tider på förmiddagar för att träna. Ämnet Idrott och Hälsa är inte annorlunda i förhållande till andra ämnen i skolan. Den går att schemalägga precis lika bra som exempelvis fysik. Den nuvarande ordningen står i motsats till kommunens idrottspolitiska program som vill se ett rörligare Huddinge, i alla åldrar. Det är dags att ändra den ordningen.

Som sagt, i det stora hela är det ett bra funktionsprogram men det finns ingenting som inte kan blibättre. Därför skrev vi tillsammans med Moderaterna och Drevvikenpartiet en så kallad protokollsanteckning i Grundskolenämnden, ett medskick som gör programmet ännu bättre.

Du kan läsa programmet och vår protokollsanteckning här.