Huddinges nya kollektivtrafikplan

För minskad trängsel och snabbare resor

Onsdag 1 mars 2017

Inom en tioårsperiod kommer Stockholmsregionens invånarantal att passera 2,5 miljoner och Huddingeborna kommer 2030 vara mellan 120 000 och 150 000. Detta är en utveckling som jag välkomnar. Att Stockholmsregionen och Huddinge är något människor vill flytta till, snarare än från, är något positivt.

En starkt växande region behöver dock möta de problem som kan uppstå när många människor ska samsas på en begränsad yta. En bra och utbyggd kollektivtrafik är en av lösningarna som bidrar till minskad trängsel, ökad jämlikhet och en attraktivare stad. För att få en bra kollektivtrafik krävs planering och det är därför vi tagit fram en kollektivtrafikplan för kommunen.

Nya busslinjer och avgångar uppstår inte av sig själva utan de dras där många människor har behov av att åka buss. Därför gäller det att planera fler bostäder utmed busslinjerna för att få till en bra turtäthet.

Hela resan ska funka. Gång- och cykelvägar till och från kollektivtrafiken ska vara gena och bra och bor du en bit från busshållplatsen, pendeltåget eller tunnelbanan ska du enkelt kunna ställa cykeln säkert och torrt vid stationen.

En fullsatt ledbuss motsvarar ungefär 1,5 kilometer bilkö. Om vi göt bussresandet mer attraktivt genom att prioritera bussens framkomlighet kommer fler välja bussen och därmed också skapa bättre framkomlighet även för dem som behöver bilen.

Genom att korta restiderna, öka turtätheten, få till smidigare byten och öka pålitligheten för kollektivtrafiken så blir kollektivtrafiken mer attraktiv och färre invånare behöver lägga mer tid på att sitta i bilkö än vad de gör på att ha semester.

Därför tycker jag att det är bra att vi nu har en kollektivtrafikplan för Huddinge.

Malin Danielsson (L)
Kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor