Huddinge ska ha Sveriges bästa skolor.

Söndag 14 augusti 2022

Sveriges bästa skolor.

Vi i Liberalerna vill att Huddinge ska ha Sveriges bästa skolor. Det vill vi för att vi tycker att alla Huddinges barn och unga förtjänar att bli sitt bästa jag. Ditt bästa jag är förberedd för vuxenlivet, ditt bästa jag har en gymnasieexamen och ditt bästa jag hamnar inte i utanförskap, arbetslöshet och kriminalitet. Ditt bästa jag har en ljus framtid och den framtiden förtjänar alla våra barn och unga.

Sveriges bästa skolor får inte en bli en tom floskel. Vi måste vidta de nödvändiga åtgärderna för att infria den ambitionen. Liberalerna har följande förslag för nå dit vi vill. Vi kallar den 30/30/3.

Att Huddinge har Sveriges bästa skolor är inget som sker över en natt. Det kräver hårt och målinriktat arbete på alla nivåer och det kommer givetvis att krävas mer ekonomiska resurser ute i klassrummen. De resurserna är vi liberaler beredda att satsa.

• För kommande verksamhetsår föreslår vi 30 miljoner kronor öronmärkta för nuvarande lärare ute i våra skolor.
  • Vi föreslår också ytterligare 30 miljoner för att rekrytera nya behöriga lärare till våra skolor.
  • 3 miljoner avsätts för arbetet att ta fram en strategi för hur Huddinge kommun ska ha Sveriges bästa skolor senast 2030. Strategin ska innehålla en plan för hur vi under de kommande 4 åren långsiktigt ska arbeta för att nå målet om Sveriges bästa skolor senast 2030.

Vi vill inte föregå vad strategin kommer fram till, men vi ser att strategin bör lägga vikt vid:

• Vi måste behålla och utveckla våra befintliga pedagoger genom att förstärka resurserna i klassrummet och renodla pedagogernas roll.
  • Vi måste avsätta resurser för att rekrytera, utveckla och behålla Sveriges bästa skolledare och Sveriges skickligaste lärare. Lärartätheten måste öka.
  • Vi behöver fler särskilda undervisningsgrupper
  • Vi behöver se över behovet av resursskolor
  • Vi behöver inrätta spetsklasser för särskilt begåvade och högpresterande elever

Det här innebär givetvis ökade kostnader, men vi är övertygade om att på sikt så kommer de kostnaderna att med råge sparas in i andra offentliga verksamheter såsom socialtjänst, hälsovård, rättsväsende och med högre skatteinkomster eftersom fler unga kommer ut i arbetslivet tidigare. 30/30/3 är med andra ord en investering i framtiden.

Så om du också vill att Huddinge ska ha Sveriges bästa skolor, lägg din röst på Liberalerna den elfte september.

Här kan du se Liberalernas kommunalråd Bo Källström berätta mer om våra förslag för skolan.

Läs mer i Liberalernas pressmeddelande via Huddinge kommun.