Huddinge behöver ett bättre företagsklimat

Måndag 19 juni 2023

Ett gott företagsklimat är avgörande för Huddinges framtida utveckling. Vill vi att Huddinge fortsatt ska bära ledartröjan i arbetet med att komma till rätta med den regionala obalansen behöver vi arbeta än hårdare med ett förbättrat företagsklimat Ansvaret för det arbetet inskränker sig inte bara till näringslivssektionen, som gör ett fantastiskt arbete. Alla kommunens verksamheter behöver anstränga sig mer för att Huddinge ska komma högre upp i listorna när företag och företagare rankar näringslivsklimatet.

När företagare runt om i Sverige rankar kommunernas företagsklimat är förekomsten av osund konkurrens från kommunala verksamheter en ständigt återkommande källa till missnöje. Hos konkurrensverket är de allra flesta anmälningarna om osund konkurrens riktade mot kommunala verksamheter. Förutom att konkurrensen snedvrids med sämre förutsättningar för det lokala näringslivet så kan det även handla om brott mot kommunallagen. Kommuner får inte bedriva verksamheter som typiskt sett tillhandahålls av näringslivet.

Eftersom Huddinge kommun inte vill bryta mot lagen och vill ha konkurrenskraftigt näringsliv föreslår därför Liberalerna att den ”nyöppnade” företagsportalen på kommunens hemsida kompletteras med en enkel anmälningsfunktion där nuvarande och blivande företagare enkelt kan anmäla vad de upplever som osund konkurrens från kommunala verksamheter.

Det är avgjort bättre för både Huddinge kommun och det lokala näringslivet att vi själva tar itu med problemen i stället för att Konkurrensverket gör det.