Grönt ljus för Spårväg syd men för lite pengar till Tvärförbindelsen
Tisdag 5 juni 2018
I dagarna kom beskedet från regeringen om nationell plan, det vill säga hur de tänker fördela pengarna till infrastruktur i Sverige 2018- 2029. Beslutet har dröjt men nu äntligen har regeringen kommit överens.
Den goda nyheten är att Spårväg syds finansiering finns med enligt det avtal som Huddinge tecknat i Sverigeförhandlingen. Den dåliga nyheten är att Tvärförbindelse Södertörn fortfarande inte är full finansierad.
-Tyvärr har regeringen till och med knaprat lite på de pengar som låg i det förslag Trafikverket lade fram men trots detta så pekar man fortsatt på en byggstart 2021. Att skjuta över finansieringen på kommande regeringar på detta sätta och inte skapa helt säkra förutsättningar för Tvärförbindelse Södertörn är oansvarigt, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnad. Jag kommer noga att följa att man håller vad man lovar och startar bygget 2021. Allt annat vore ett svek mot Huddingeborna och hela Södertörn.
Fakta Tvärförbindelse Södertörn:
-Glömstavägen, Storängsleden och Lännavägen trafikeras dagsläget till ca 20% av tunga transporter
-Det finns fler skäl att bygga Tvärförbindelse Södertörn, bland annat av trafiksäkerhetsskäl och för att säkra regionens behov av transporter från Norviks hamn.
Läs mer om Tvärförbindelse Södertörn: https://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Tvarforbindelse-Sodertorn/