Bekämpa välfärdsbrotten

Tisdag 13 juni 2023

Välfärdsbrotten är en cancersvulst på samhällskroppen. Under ett sekel har Sverige utvecklat ett modernt samhälle med i det stora hela väl fungerande sociala skyddsnät. Alla kan inte stå starka i alla livets olika skeden och från tid till behöver vi medborgare samhällets stöd för att kunna gå vidare.

Nu är dock välfärdssystemens legitimitet ifrågasatt. Bedrägerier och systematiskt åsidosättande av regler inte bara göder kriminaliteten. Den underminerar vår tilltro både till välfärdssystemen och myndigheternas förmåga att bekämpa brottsligheten.

Ett av välfärdsbrotten är så kallade bidragsbrott där personer på falska grunder ansöker om försörjningsstöd. Det kan handla om att man genomför skenseparationer och döljer banktillgodohavanden. Det är inte heller helt ovanligt att personer som livnär sig på kriminalitet också uppbär försörjningsstöd.

För några veckor sedan fick vi höra att mer än 60 % av Sveriges kommuner inte polisanmälde ett enda bidragsbrott under förra året. Enligt polisens nationella bedrägericentrum motsvarar den anmälningsfrekvensen inte på något sätt den verkliga brottsligheten. Enligt polisen speglar det snarare svenska kommuners förmåga att upptäcka brotten.

Mot den bakgrunden ställde Liberalernas gruppledare, Oppositionsrådet Bo Källström, två enkla och en något svårare fråga till ledningen i kommunens vänsterstyre under gårdagens fullmäktigesammanträde.

1. Hur många polisanmälningar om bidragsbrott gjorde Huddinge kommun 2022?
  2. Anser du att den siffran motsvarar den faktiska bidragsbrottsligheten?
  3. Är du beredd att vidta åtgärder för att höja kommunens förmåga att upptäcka bidragsbrottslighet och i så fall hur?

Vi fick inte svar på allt och det hade vi knappast räknat med. Ett besked var dock positivt. Det visade sig att Huddinge, även med beaktande av kommunens storlek, anmäler  fler misstänkta brott än genomsnittet och att vi har ett systematiskt arbetssätt. Det är bra och är också i ärlighetens namn en produkt av de 16 år som Liberalerna ingick i kommunens styre.

Det innebär inte att vi kan slå oss till ro. Välfärdsbrott är ett gissel och ska bekämpas från dag 1. Det krävs nolltolerans, systematiskt arbete, kreativitet och en förmåga att tänka utanför boxen och över förvaltningsgränser. Våra surt förvärvade skattepengar ska inte göda kriminella  gäng och våra välfärdssystem ska värnas.

Här kan du läsa mer om undersökningen om bidragsbrott