Bättre trafiksäkerhet på Röntgenvägen i Flemingsberg

Torsdag 3 mars 2016

När varutransporterna till vårdboendet på Röntgenvägen 6 kommer blir det idag trångt. Nuvarande väg är inte lämplig varken ur framkomlighets- eller trafiksäkerhetssynpunkt. Därför beslutade kommunstyrelsen den 24 februari att bygga om vägen och bland annat anlägga en vändplats.

I ombyggnaden ingår att anlägga vändplan i slutet av Röntgenvägen med anslutning till centrumparkeringens och garagets infart, en lastficka utmed Röntgenvägen för fordon till Röntgenvägen 6 samt en upphöjd passage för oskyddade trafikanter vid vändplanen som gör att man kan ta sig från Hälsovägen till Flemingsberg centrum utan att behöva korsa parkeringen eller vägar utan övergångsställe.

Röntgenvägen

Förhoppningen är att detta kommer att bidra till en både säkrare, mer lättframkomlig och trevligare miljö i området.

Det är svårt att få till en perfekt lösning eftersom det finns byggnader runtom på bägge sidor. Men vi gör vad vi kan för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten och det kommer bli bättre än dagens situation.

-Malin Danielsson, kommunalråd (L)