Är Huddinge en äldrevänlig kommun?

Torsdag 21 september 2023

Huddinge Kommun har som ambition att bli en äldrevänlig kommun. I stället för att ansluta sig till världshälsoorganisationens ramverk har vänsterstyret beslutat sig för en hemmasnickrad variant för att säkerställa att Huddinge ur alla aspekter är en bra kommun även för seniorer. Det går väl sådär…..

På det senaste kommunstyrelsesammanträdet presenterades en rapport titulerad ”Översyn av ansvar för aktiviteter och åtgärder som främjar äldre”. I det stora hela är det en bra rapport som pekar på hur samarbetet  mellan förvaltningar kan stärkas och Liberalerna tycker i långa stycken att förslagen är bra. Det är inte det som är problemet. Problemet är att förslagen vare sig har diskuterats med pensionärsorganisationerna eller varit uppe  till behandling i kommunens eget pensionärsråd!

Hanteringen lämnar en del övrigt att önska. Tillvägagångssättet andas både nonchalans och ålderism. Därför yrkade liberalerna tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och Drevvikenpartiet att ärendet skulle återremitteras.

Vi beklagar att vänsterstyret trots våra invändningar väljer att gå vidare med förslaget utan behandling och förankring med pensionärsorganisationerna eller pensionärsrådet.