Äldreboende och förskola i Segeltorp

Onsdag 16 november 2016

bildhuggarenÄldre och yngre Huddingebor blir allt fler, inte bara i områden där vi bygger massor av nya bostäder utan även i områden där stora delar redan är bebyggda.  Att planera in förskolor och äldreboenden i nya områden är betydligt enklare än att planera in dem i redan existerande områden, där så mycket mark redan används till annat. När vi hittar en plats i ett bebyggt område så gäller det därför att göra det mesta av den, något som vi gjort på fastigheten Bildhuggaren 1 vid Häradsvägen i Segeltorp.

Där kommer vi bygga ett efterlängtat äldreboende med 90 nya lägenheter i kombination med en förskola bestående av sex avdelningar. Kombinationen äldreboende/förskola är mycket uppskattad på de håll där den redan har uppförts i landet. Förutom att det bli mer effektivt att ha exempelvis gemensamt kök och liknande så bidrar kombinationen till fler möten över generationsgränserna, och att fler folk rör sig i huset och på tomten vilket gör den till en levande plats.

Detaljplanen för detta bygge godkändes av kommunfullmäktiges den 14 november. Planen är en flexibel plan, vilket möjliggör att man kan ställa om huset till studentlägenheter om behoven skulle förändras i framtiden. Planen möjliggör även för café, mindre handel eller liknande i bottenplan.

I samband med byggnationen anläggs en gång- och cykelbana längs Utsäljeleden och en utbyggnad med gångbana görs av Furuvägen. Detta leder till bättre skolvägar för Utsäljeskolan, och självklart även till säkra vägar för de som bor, går på eller besöker det nya äldreboendet och förskolan.

Vidare innebär planläggningen att marken, som är en gammal industritomt, kommer att saneras, nya dagvattenlösningar kommer att anläggas och vi har även i planen pekat ut ett antal träd som ska behållas för att skapa en bra utemiljö för de äldre och barnen som kommer att vistas här.

Jag ser mycket fram emot att detta bygge blir klart och invigs.

Malin_Danielsson (1)
Malin Danielsson