3 miljarder på 3 år investeras i förskolor, skolor och äldreboende

Tisdag 22 maj 2018

I koalitionens förslag till mål och budget ingår ett stort antal investeringar i framtiden. Totalt föreslås 2,1 miljarder till investeringar till nya skolor samt renovering av befintliga skolor, 450 miljoner till nya förskolor, 240 miljoner till nya äldreboenden och 60 miljoner till nya idrottshallar och fotbollsplaner.

– I Huddinge byggs många nya bostäder vilket är goda nyheter för alla som vill flytta hemifrån, hitta något större, lämna villan eller som fått ett jobb i Stockholmsregionen. Därför måste vi se till att bygga ut vägnät, förskolor, skolor och annan service så att vardagen fungerar för alla som redan bor här och alla som flyttar hit, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnad.

– De kommande 3 åren kommer cirka 3 miljarder investeras i förskolor, äldreboenden, skolor, idrottshallar och fotbollsplaner i Huddinge. För att kunna hålla denna höga investeringstakt vill vi att fler privata aktörer ska få möjlighet att vara med och bygga och driva verksamhet i kommunen, fortsätter Malin Danielsson (L).

Redan i dagsläget är det ett flertal privata aktörer som investerar i nya lokaler i Huddinge och genom att ge fler möjlighet att bygga och driva verksamhet i privat regi så beräknas cirka 300 miljoner av investeringarna kunna göras av andra aktörer än kommunens eget bolag.

– Nytt för i år är att vi avsätter investeringsmedel för att kunna investera i fler trygghetsskapande åtgärder som t ex belysning på platser där det saknas idag, avslutar Malin Danielsson (L).